Hoe bestuurders lerende reflexiviteit betrachten in de coronacrisis
Minicollege door prof. dr. Roel in 't Veld, emeritus-hoogleraar Bestuurskunde aan diverse universiteiten.
In dit minicollege analyseert prof. dr. Roel in ’t Veld, emeritus-hoogleraar Bestuurskunde aan diverse universiteiten, variëteit en reflexiviteit als ijkpunten voor goed besturen in de kennisdemocratie. Hij gaat in op de werking van de kennisdemocratie, te midden van complexiteit en onvoorspelbaarheid. Daar waar besturen ooit overzichtelijk was (met klassieke parlementaire politiek, zendende media en disciplinaire wetenschap) is besturen complex geworden. Participatieve democratie, social media en trans-disciplinaire wetenschap hebben zich genesteld, werken op elkaar in en creëren complexiteit en overweldigende afhankelijkheid. De ijkpunten voor goed besturen zijn dan meer dan ooit variëteit (Kunnen we verschil maken?) en reflexiviteit (Kunnen we leren van ervaringen en kennis?) In ’t Veld verkent de aanpak van de coronacrisis en laat zien dat Nederland al doende steeds meer verschil weet te maken en al lerende reflexiviteit betracht. Dat ging en gaat niet vanzelf en het gaat heel anders dan in andere landen, zoals in de Verenigde Staten. Het vraagt om bewuste procesvoering, om de relativering van controle, om het toelaten van andere perspectieven en om zelfbewustzijn.
Deze video is geproduceerd door de Vereniging voor Bestuurskunde en in overleg met OMOOC op deze website gepubliceerd. De Vereniging voor Bestuurskunde is aan de start van de coronacrisis met een Speciale State of Science (S-SoS-online) begonnen. Dit is een reeks minicolleges waarin verschillende hoogleraren spreken over besturen in crisistijd. In korte online colleges van ongeveer acht minuten delen zij hun inzichten.