Inzicht #3: Hoe trigger je opening van de blauwe envelop?
Liza Luesink over de Belastingdienst waar met 'speedbootjes' een olietanker wordt bestuurd
Jaarlijks verstuurt de Belastingdienst meer dan 150 miljoen brieven waarin gevraagd wordt om je aangifte volledig, juist en tijdig te doen én te betalen. Hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk mensen zo automatisch mogelijk het juiste laat doen? Ontdek hoe de Belastingdienst met een team van gedragspsychologen de gewenste gedragsverandering heeft weten in te zetten.
-
Denkt u aan uw aangifte? Dank! Liza en JoyceLees verder bij NRC
-
Online gedrag beïnvloeden met behavior designLees verder bij Emerce
-
De Belastingdienst open over gedragsveranderingLees verder bij Open Overheid
-
Baas Belastingdienst over big data: 'Mijn missie is gedragsverandering'Lees verder bij de Correspondent
‘Het toepassen van gedragsinterventies is geen makkelijk trucje. Aan deze aanpak gaat een heel gedragsmodel vooraf.’
Het live-interview met MOOC docenten Addie Weenk en Liza Luesink gemist? Bekijk het volledige gesprek terug op YouTube https://youtu.be/p4LpdtfBO7g
Artikelen en rapporten
-
De menselijke beslisser
Hoe kiezen mensen? En wat betekent dit voor de mogelijkheden om hun keuzes te beïnvloeden? Deze vragen staan centraal in De menselijke beslisser. Ieder hoofdstuk geeft inzicht in de complexe en soms grillige dynamiek van menselijk keuzegedrag. Aan de orde komen onder meer: instabiele voorkeuren, gewoontes, morele oordelen en onbewuste beïnvloeding door de sociale en fysieke omgeving.
Lees verder (pdf)
-
Gedragsinterventie levert Belgische belastingdienst 18 miljoen extra op
De fiscus van de Belastingdienst in België heeft een nieuw instrument om wanbetalers aan te sporen tot actie. In plaats van de aanmaningsbrief hebben Belgen die belastingen moeten bijbetalen een heldere en persoonlijk tot hen gerichte herinneringsbrief gekregen. Het effect bleef niet uit: de fiscus haalde in 2 weken tijd al 18 miljoen euro aan achterstallige inkomsten op.
-
Een praktische kijk op gedragsverandering
We weten allemaal dat alcohol niet goed voor ons is, dat hard rijden gevaarlijk is, en dat meer bewegen gezond voor ons is. Toch geven we allemaal wel eens toe aan ongezonde verleidingen. Ook de overheid heeft steeds meer aandacht voor het onderwerp gedragsverandering. Wat betekent deze kennis voor de praktijk van de communicatieonderzoeker?