Inzicht #6: App krijgt autorijders op de fiets
Nathan Hooghof over het stimuleren van langetermijngedrag door beloning en coaching met de app B-Riders
Het B-riders programma heeft met zijn app bewezen dat je met de juiste communicatie en gedragsinterventies mensen duurzaam aan het fietsen krijgt. De app geeft ook inzicht in de te verbeteren fietsinfrastructuur en draagt bij aan fittere, meer productieve Brabanders met minder ziekteverzuim en stressgevoeligheid.
-
Verschuivingen in vervoerswijze door E-Bike Bonus als gevolg van B-Riders programmaLees de rapportage
-
B-Rider Peter vertelt zijn verhaalBekijk het filmpje
-
Met kennis van gedrag beleid makenLees het rapport van WRR
-
Gedraag je nou eens in het verkeer!Lees NM-magazine over verkeersgedrag
‘We hebben in dit project heel bewust gekozen voor een combinatie van extrinsieke en intrinsieke motivatie!’
Door de B-Riders app zijn er 2000 auto's minder die in de file staan in Brabant.
Cases
-
Gedragsverandering via campagnes bij de Rijksoverheid
Campagnes van de rijksoverheid zijn succesvol in het bereiken van kennisoverdracht. Ministeries hechten steeds meer belang aan gedragseffecten en gebruiken dit ook als criterium om de effectiviteit van campagnes te beoordelen. Om gedrag te veranderen moet je je ook echt op gedrag richten. De vraag is hoe de overheid de effectiviteit van campagnes kan vergroten door meer gericht te sturen op gedrag.
-
Energiebesparing door gedragsverandering
Bij het versnellen van energiebesparing in woningen is het doen en laten van bewoners cruciaal. Zij zijn immers degene die de thermostaat instellen, die de keuze maken welke nieuwe koelkast ze kopen, en die (in geval van eigenaren) een besluit nemen over het verbeteren van hun woning. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal biedt een overzicht van belangrijke consumenten- en gedragsinzichten op het gebied van energiebesparing in- en rondom huis.
-
Duwtjes in de goede richting
De meeste mensen weten best wat goed voor ze is – en voor de wereld – maar het vlees is zwak. Dagelijks gaan ze de mist in: afstanden die makkelijk op de fiets kunnen, doen ze toch maar liever met de auto. Ze laten onnodig licht branden. En ze eten te veel of te vet. En dan gooit elke Nederlander jaarlijks ook nog een kleine vijftig kilo goed voer in de vuilnisbak. Met een nudge zijn verkeerde keuzes te voorkomen.