Inzicht #5: Nudgen tegen uitgaansoverlast
Denise de Ridder over zelfregulatie en nudging in de gemeente Hilversum
Uitgaansoverlast is een probleem van vele steden. Het resulteert in vuilnis op straat, het vervelend bejegenen van mensen, fietsen stelen enzovoort. In Hilversum voelden mensen zich tijdens uitgaansuren niet veilig op straat. Met haar onderzoeksteam is De Ridder aan de slag gegaan om te kijken of met behulp van gedragsbeïnvloedingstechnieken het veiligheidsgevoel omhoog kan worden gebracht en het aantal nare incidenten omlaag. Kijk nu hoe je met het uitleggen van de rode loper en spiegels ongewenst gedrag positief kunt bijsturen.
Deze MOOC loopt van 25 oktober 2016 tot 17 november 2016
#5
Denise de Ridder
Professor Gezondheidspsychologie & directeur Self-Regulation Lab Universiteit Utrecht
Om uitgaansoverlast in Hilversum tegen te gaan zijn ze gestart met een pilot waarin sociaal-psychologische interventie centraal staat. Het doel was om bij de doelgroep van 16 tot 20 jaar ander positief gedrag op te roepen. Het resultaat was spectaculair.

‘Wanneer je in de spiegel kijkt, zie je jezelf en word je meer bewust van je eigen normen en waarden.’

- Denise de Ridder, professor Gezondheidspsychologie & directeur Self-Regulation Lab Universiteit Utrecht
Inzicht #5 Nudgen tegen uitgaansoverlast | MOOC Slim beleid: gedragskennis in de praktijk
Sociaal gewenst gedrag
Bewuste en onbewuste beinvloeding

Gedragsbeïnvloeding is van alle tijden. Hoe blijft er een goede match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt? Hoe worden bedrijven bijvoorbeeld duurzamer? Hoe houdnudgeen we senioren bijvoorbeeld gezonder? En hoe zorgen we ervoor dat mensen verstandige financiële beslissingen nemen?

Beleidsmakers bij overheden, ngo’s en commerciële bedrijven beschikken over talloze instrumenten en middelen om het gedrag van burgers en andere stakeholders bij te sturen. Waar wat werkt nu bij wie? Wat is de meest effectieve strategie om een greep of een mix van groepen bewust te maken, te verleiden of te dwingen.

Voor een maximale verandering is het nodig om te weten wat bij wie werkt en de strategie daarom af te stemmen. Wat zijn de drempels en stimuli die spelen bij verschillende typen mensen? Bij elk keuzeproces spelen diverse achterliggende waarden, drijfveren, wensen en omstandigheden. Juist die verschillen bieden mogelijkheden om specifieke groepen scherp te targetten.

 

De straten in Hilversum waar de pilot is uitgevoerd.

Benieuwd naar je kennis over dit inzicht?
Na deze quiz ben jij volledig op de hoogte van het inzicht van Denise de Ridder.
Cases
Wildplas experimenten in de Schapensteeg

Een experiment tegen wildplassen in de Schapensteeg achter het Rembrandtplein in Amsterdam leidde tot 67% minder wildplassers. Dit succes is te danken aan een experiment met subtiele vormen van gedragsbeïnvloeding: nudging. Duidelijke pijlen op de grond en lichtprojecties leidden het publiek naar een plaskruis in plaats van de steeg. Dankzij dit experiment daalde het aantal wildplassers in de steeg van gemiddeld 45 naar 15 per nacht.

Lees verder

Wordt nudging de norm in Den Haag?

In 2008 schreven de Amerikanen Richard Thaler en Cass Sunstein de bestseller Nudge. Nudging waaide al snel over naar de beleidswereld in Nederland, en kreeg daar vervolg via invloedrijke adviesrapporten en nieuwe gedragseenheden. Nu, een klein decennium later, stelt het meest recente nummer van Bestuurskunde zich de vraag: hoe staat het ervoor met de toepassing van gedragskennis in beleid?

Lees verder op platform O

In 5 stappen naar een effectieve nudge

Nudging lijkt heel eenvoudig. Vaak lijkt het dat door kleine, subtiele veranderingen in de omgeving forse gedragsveranderingen ontstaan. We moeten ons echter realiseren dat alleen geslaagde nudges gepubliceerd worden. Een effectieve nudge verzin je niet zomaar. Om een goede nudge te vinden, is diepgaand consumentenonderzoek van groot belang. Hoe gedraagt men zich? En waarom? Wat zijn mogelijke stimuli en barrières? Wat doet men niet?

Lees verder

Leuk dat je dit inzicht volledig hebt bestudeerd!
Daarom geven we je graag een beloning.
Bekijk ook de andere inzichten van de MOOC Slim Beleid: gedragskennis in de praktijk