Inzicht #3: Hoe trigger je opening van de blauwe envelop?
Liza Luesink over de Belastingdienst waar met 'speedbootjes' een olietanker wordt bestuurd
Jaarlijks verstuurt de Belastingdienst meer dan 150 miljoen brieven waarin gevraagd wordt om je aangifte volledig, juist en tijdig te doen én te betalen. Hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk mensen zo automatisch mogelijk het juiste laat doen? Ontdek hoe de Belastingdienst met een team van gedragspsychologen de gewenste gedragsverandering heeft weten in te zetten.
Deze MOOC loopt van 25 oktober 2016 tot 17 november 2016
#3
Liza Luesink
Senior adviseur gedragsverandering bij de Belastingdienst
Een blauwe envelop met een post-it voor je belastingaangifte, een anders ingerichte aangifteformulier: Manieren om jouw gedrag te beïnvloeden!

‘Het toepassen van gedragsinterventies is geen makkelijk trucje. Aan deze aanpak gaat een heel gedragsmodel vooraf.’

- Liza Luesink, senior adviseur Gedragsverandering bij de Belastingdienst
Inzicht #3 Hoe trigger je opening van de blauwe envelop? | MOOC Slim beleid: gedragskennis in de praktijk
Toets hier je kennis over dit inzicht
Hoe trigger je de opening van de blauwe envelop?
Beantwoord de acht vragen en spijker je kennis bij over het inzicht van Liza Luesink.

Het live-interview met MOOC docenten Addie Weenk en Liza Luesink gemist? Bekijk het volledige gesprek terug op YouTube https://youtu.be/p4LpdtfBO7g

Artikelen en rapporten
De menselijke beslisser

Hoe kiezen mensen? En wat betekent dit voor de mogelijkheden om hun keuzes te beïnvloeden? Deze vragen staan centraal in De menselijke beslisser. Ieder hoofdstuk geeft inzicht in de complexe en soms grillige dynamiek van menselijk keuzegedrag. Aan de orde komen onder meer: instabiele voorkeuren, gewoontes, morele oordelen en onbewuste beïnvloeding door de sociale en fysieke omgeving.

Lees verder (pdf)

 

Gedragsinterventie levert Belgische belastingdienst 18 miljoen extra op

De fiscus van de Belastingdienst in België heeft een nieuw instrument om wanbetalers aan te sporen tot actie. In plaats van de aanmaningsbrief hebben Belgen die belastingen moeten bijbetalen een heldere en persoonlijk tot hen gerichte herinneringsbrief gekregen. Het effect bleef niet uit: de fiscus haalde in 2 weken tijd al 18 miljoen euro aan achterstallige inkomsten op.

Lees verder

Een praktische kijk op gedragsverandering

We weten allemaal dat alcohol niet goed voor ons is, dat hard rijden gevaarlijk is, en dat meer bewegen gezond voor ons is. Toch geven we allemaal wel eens toe aan ongezonde verleidingen. Ook de overheid heeft steeds meer aandacht voor het onderwerp gedragsverandering. Wat betekent deze kennis voor de praktijk van de communicatieonderzoeker?

Lees verder

Mooi dat je dit inzicht tot je hebt genomen!
Meer weten over gedragskennis in de praktijk?