Inzicht #4: Klaar voor exponentiële technologieën?
Yuri van Geest over de invloed van exponentiële technologieën en organisaties op de overheid
Centraal in dit inzicht staat de vraag of publieke instituties en arrangementen - van zorg, media en onderwijs tot inrichting van ons openbaar bestuur - klaar zijn voor exponentiële technologieën en disruptieve organisaties. Het meest voor de hand liggende antwoord is ‘nee’ gezien ons gebrek aan handelingssnelheid bij organisaties als Uber en Airbnb.
-
'Plug jezelf in en laat ons je brein bedraden'Verder lezen
-
Een wereld vol overvloed met exponentiële technologieVerder lezen
-
Hoe ga je om met een tsunami van technologische ontwikkeling?Bekijk het filmpje van Yuri van Geest
-
‘Exponentiële organisaties: waarom nieuwe organisaties tien keer beter, sneller en goedkoper zijn.’Lees het artikel
‘Wat is de impact van deze technologieën op stedelijke innovatie? We zien dat verantwoordelijkheden van overheden, burgers en bedrijven radicaal anders gaan worden de komende jaren.’
Zij kunnen van de taxiwereld en de hotelsector leren hoe ze zich niet moeten laten verrassen door nieuwkomers. ‘Zulke schokken zijn te verwachten in meer branches.’
Overal waar Uber komt, komt er herrie. Rechtszaken, protesten van taxichauffeurs, maar ook wetten die worden veranderd. De taxi-app uit Silicon Valley heeft de laatste maanden een record aan investeringen binnengesleept: de teller staat op ruim 6 miljard euro. Het afgelopen jaar groeide het bedrijf definitief uit van brutale start-up tot controversieel fenomeen.
Uber staat bovendien voor een ontwikkeling die veel verder reikt dan de taxibranche. Vaak wordt Uber in één adem genoemd met Airbnb. De site waarop mensen hun woonruimte verhuren maakt een vergelijkbare stormachtige opmars en laat op zijn beurt de hotelbranche zweten. Taxicentrales raken steeds verder in de problemen, en ook grote hotelketens merken de opkomst van Airbnb in hun omzet.
‘Zulke schokken zijn te verwachten in nog veel meer branches’, zegt Annet Aris, universitair hoofddocent digitale strategie aan de Franse universiteit INSEAD en commissaris bij onder meer chipmachinebouwer ASML en reisbedrijf Thomas Cook. Want 2015 was niet alleen het jaar van Uber, maar ook van andere zogeheten unicorns: piepjonge digitale bedrijven die plots miljarden waard werden. Die snelle groeiers zijn overal te vinden, van de zorg tot winkels en van de maakindustrie tot de banken. In 2016 zal moeten blijken of die waarderingen overeind blijven, en hoe de gevestigde marktorde reageert op al die verstoorders. Wat kunnen zij leren van de fouten van de taxi- en hotelbranche?
Cases
-
Wat de retail kan leren van Airbnb
Airbnb.com is een succesverhaal in een branche die nog steeds wordt opgeschrikt door technologische ontwikkelingen die bestaande verdienmodellen op de kop zetten. In dit artikel wordt ingezoomd op het succesmodel van Airbnb.
-
Deze acht regels maakten Uber tot een megasucces
Uber-oprichter Travis Kalanick onthulde tijdens Startup Fest Europe zijn ‘Geeks guide to becoming an entrepreneur‘: in acht regels legt hij uit hoe hij van nerd uitgroeide tot leider van een miljardenstartup die niet meer weg te denken is uit de wereldsteden.
-
Smart werken heeft de toekomst
Soms zie je de ‘golven van veranderingen’ al van ver aankomen en toch verrassen ze je als ze op het ‘strand’ aanspoelen. Anno 2016 is het de beurt aan de cd om in de vergetelheid te raken. Muziek staat tegenwoordig in de cloud.