Inzicht #3: Voorblijven op de golf: de toekomst van dienstverlening
Paulien Pistor en Nanette van Ameijde vertellen hoe je door anders te denken als overheid barrières kunt doorbreken
Waarom kan een pakketje dat je om elf uur 's avonds bestelt er de volgende ochtend zijn, maar neemt een paspoort weken in beslag? Het antwoord op deze vraag zit 'm meer in de manier van denken binnen de overheid, dan in de daadwerkelijke barrières om het te realiseren.
-
Blauwdruk voor digitale dienstverlening onmogelijkLees verder op Gemeente.nu
-
Idensys als nieuwe digitale dienstverlenerBekijk het filmpje
-
Het huidige aanbod aan digitale dienstverleningLees het rapport
-
Eén portaal voor alle overheidsdienstenLees verder in Binnenlands Bestuur
We moeten voorblijven op de golf, maar de golf is veel verder dan waar wij zelf zijn. In deze disruptieve wereld moeten wij als overheid sneller zijn en burgers mogen van ons verwachten dat we dat doen.
‘Als we mensen creatief met elkaar verbinden, dan hoeven we het zelf niet te bedenken, maar dan komt de oplossing uit de samenleving zelf.’
Cases
-
De waarden achter dienstverlening
De politiek besluit. De ambtenarij voert uit. Met dit credo valt de politiek-bestuurlijke verhouding samen te vatten. Dit levert echter ook problemen op, wanneer ambtenaren zich in de uitvoering van hun werk kunnen verschuilen achter regels die niet door hen gemaakt zijn. De expertise die ambtenaren hebben in hun werk botst van tijd tot tijd met de regels die van bovenaf worden opgelegd.
-
Het rendementsdenken op z'n retour
Net als bedrijven moet de overheid produceren. Dit levert problemen op wanneer de producten die de overheid levert niet echt meetbaar zijn in bepaalde hoeveelheden. Heeft een rechter meer of juist minder ‘recht’ geproduceerd als hij een minimaal aantal zaken per dag doet? In de toekomst zal de overheid alleen maar vaker voor dit soort dilemma’s komen te staan.
-
De overheid is er voor ons allemaal
De overheid is er voor de burger en de burger niet voor de overheid. Dit klinkt misschien als een ontzettende open deur, maar dit is nog lang niet bij alle overheidsorganisaties het devies. Tien jaar geleden concludeerde Alex Brenninkmeijer al dat het bij de uitwisseling van communicatie vaak mis gaat. Zeker inzichten zijn het waard om nogmaals tegen het licht te houden, zeker met de kennis van nu.